قسمت سوم – مقایسه اسکلت بتنی و فلزی

27 آبان 1402
0 نظر
ما در سری آموزش های قبلی به

قسمت اول – اسکلت بتنی

قسمت دوم – اسکلت فلزی

پرداختیم و محاسبه سرانگشتی هرکدام رو به صورت جداگانه انجام دادیم.

در قسمت سوم...

در قسمت سوم ما اسکلت بتنی و اسکلت فلزی رو از لحاظ هزینه ای و فنی مقایسه کردیم و نتیجه این قیاس رو در این قسمت میتوانید ببینید…

پارامتر یک: هزینه

نکته ای که باید توجه داشته باشید: محاسبه هایی که ما در قسمت یک و دو انجام دادیم تماما تقریبی و حدودی هست و قطعا در شهرها و مکان های مختلف بسته به شرایط بازار در زمان های مختلف، و حتی بسته به طبقه های منفی ساختمان شما، قیمت ها متفاوت هستند.
به صورت کلی مبالغی که به دست اومد برای 1000 متر زیربنا:
  • اسکلت بتنی به صورت متری: 2,550,000 تومان
  • اسکلت فلزی به صورت متری: 4,472,000 تومان

با یک ضرب و تقسیم ساده میشه متوجه شد که اجرای اسکلت فلزی حدوداً %70 پرهزینه تر از اسکلت بتنی می باشد.

خب مشخص هست که صرفاً با بررسی اینکه هزینه کدام سازه پایین تر است نمیشود تصمیم گیری کرد کدام سازه، سازه بهتری هست، از این رو هست که نیاز هست دیگر مزایا و معایب این دو سازه رو بررسی کرد…

پارامتر دو: تزریق نقدینگی

از لحاظ تزریق نقدینگی ما در اسکلت بتنی این مزیت را داریم که میتوانیم نقدینگی را سقف به سقف تزریق کنیم و تیرچه، میلگرد، فوم و بتن سقف به سقف تهیه کنیم و نیاز به نقدینگی در طول مدت زمان داریم. اما در سازه های فلزی ما باید در همان ابتدای کار تمام هزینه های آهن آلات رو انجام دهیم.

پارامتر سه: سرعت اجرا

در اسکلت فلزی چون ما میتوانیم یک سری از کارها را موازی و همزمان با خاک برداری و اجرای فنداسیون، در محل کارگاه یا در کارخانه، به صورت پیچ و مهره یا جوشی آماده بکنیم، اسکلت فلزی میتواند با سرعت بیشتری اجرا شود.

پارامتر چهار: دوام و عمر سازه

اسکلت فلزی با توجه به اینکه خود آهن سازه در مجاورت هوا و رطوبت قرار دارد دچار پوسیدگی خواهد شد و از دوام پایین تری نسبت به اسکلت بتنی برخوردار است. اما در اسکلت بتنی چون میلگرد های سازه با بتن محسور شده کمی از دوام بالاتری برخوردار است.

پارامتر پنج: مقاومت در برابر حوادث

سوالی که برای سازندگان عزیز ممکن است پیش بیاید این است که کدام سازه در برابر زلزله، باد و بار های وارده مقاوم تر است؟
در اینجا بحثی که مطرح میشود این است که کدام سازه شکل پذیری بیشتری دارد؟ شکل پذیری یعنی زمانی که بار وارده از طریق باد یا زلزله به ساختمان وارد میشود کدام سازه حالت فنری بهتری دارد، کدام سازه بازی بیشتری هنگام اعمال نیرو دارد. اسکلت فلزی به دلیل اینکه با بتن پوشیده نشده انعطاف بیشتری نسبت به نیرو های وارده دارد و ایمنی بیشتری نیز نسبت به حوادث خواهد داشت. مورد بعدی درمورد اسکلت فلزی نوع اتصالاتی هست که به صورت مفصلی می باشد باعث بالا رفتن شکل پذیری این نوع سازه میشود. پس با در نظر گرفتن همه این موارد میتوانیم در نظر بگیریم که مقاومت سازه های فلزی کمی بالاتر از سازه های بتنی میباشد.

پارامتر شش: هزینه تخریب

البته که این پارامتر ربطی به سازنده ها ندارد اما جالب هست که بدونید هزینه تخریب سازه بتنی بالاتر است و ارزش اسقاطی کمتری دارد. ارزش اسقاطی منظور این است که شما فقط میتوانید هزینه میلگردی که در سازه های بتنی به کار رفته است و اسقاط میشود را به ارزش ریالی تبدیل کنید. ولی اسکلت فلزی هزینه تخریب پایین تری دارد و کل حجم سازه به ریال تبدیل میشود.

پارامتر هفت: مقاومت برابر آتش سوزی

مسئله بعدی که بسیار مهم است مقاومت این نوع از سازه ها در برابر آتش سوزی می باشد. بسته به نوع کاربری که ما از سازه انتظار داریم، در انتخاب نوع سازه فلزی یا بتنی، در مجاورت آتش قرار گرفتن سازه رو باید در نظر بگیریم. در اسکلت بتنی مقاومت در برابر آتش کمی بیشتر از سازه های فلزی است، آن هم بخاطر بتن هست که البته بتن هم در مقابل دمای بالای آتش تخریب میشود اما زمان بیشتر و انرژی بیشتری جهت تخریب بتن نیاز می باشد. اما فلز ممکن است در مقابل اندکی حرارت تغییر شکل بدهد و ساختمان دچار ریزش شود. اسکلت های بتنی زمان بیشتری رو به ما میدهد که ساختمان رو تخلیه کنیم و یا آتش را خاموش کنیم.

پارامتر هشت: زخامت تیر و دیوار

مورد بعدی و آخری که باید بررسی کنیم زخامت تیر، دیوار و محدودیت هایی هست که با انتخاب نوع سازه در اجرای طرح خواهیم داشت و در نقشه معماری میتواند خیلی موثر باشد. اگر در حال ساخت زمینی با عرض کم باشیم برای تامین پاکینگ نیاز داریم که ضخامت ستون ها را کاهش دهیم که بتوانیم تعداد پارک بیشتری را تامین کنیم. برای مثال اگر شرایط تامین پارکینگ را داشته باشید شهرداری به شما اجازه میدهد طبقات بیشتری ساخت کنید. خب اگر ما سازه فلزی اجرا کنیم ابعاد ستون ها کاهش پیدا میکند و می توانیم در این صورت پارکینگ بیشتری تامین کنیم و به تبع آن ساختمان مقرون به صرفه تر خواهد بود از نظر سود اقتصادی.
این ها مواردی بودند که باید در انتخاب سازه های بتنی و فلزی به آن ها دقت شود. منتظر قسمت ها بعدی باشید.

پیام بگذارید